Права і свободи людини

ByЄвгенія

Лют 11, 2017

Виховна година у 7 класі
Тема: Права і свободи людини
Мета: ознайомити учнів із поняттям прав людини; розкрити їх зміст; розвивати в учнів впевненість; прищеплювати почуття гідності та поваги до прав та свобод людини, дати загальне поняття про моральні норми, загальнолюдські цінності; виховувати правову самосвідомість, уміння дотримуватися правових свобод та обов’язків дитини; пошану – до законів України.
Задачі: навчити учнів захищати себе, знаючи свої права та обов’язки; закріпити поняття «конвенція», «закон», «конституція», «декларація»; проаналізувати знання семикласників та навчити їх працювати в групах.
Очікувані результати: після уроку учні зможуть тлумачити поняття «права і свободи людини»; описувати їх види; називати міжнародні документи з прав людини і прав дитини; опрацьовувати та аналізувати їх зміст; знати органи та організації, які захищають права і свободи людини; аналізувати правові ситуації та висловлювання відомих людей.
Час проведення: 45 хв.
Віковий склад учнів: 7 клас
План проведення
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Опрацювання теоретичного матеріалу
ІУ. Основний зміст роботи
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
У. Підсумок виховної години
Можливості використання розробки: виховна година, урок правознавства, засідання гуртка
Обладнання: Конституція України, Закон України «Про освіту», витяг із Конвенції прав дитини, відео, музичний супровід, малюнок, відео «Я маю право», плакати про права людини, дитини.

ПЕРЕБІГ ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Слово учителя
Чи завжди кожен з нас відчуває межу, де, нібито домагаючись своїх прав, попирає чужі? А чи багато хто сьогодні знає власні права, права людини, котра народилася і живе на світі?
Ви знаєте, що були часи, коли дітей взагалі не сприймали як людей особливого віку — до них ставилися так, як до дорослих. Минуло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло, що діти потребують відмінного ставлення.
Лише в XVII-ХVШ ст. діти отримали належну увагу, бо раніше вони не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» взагалі було синонімом до слова «дурень». Дітям було нелегко – не було законів, які оберігали б їхнє життя.
Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за права дітей самотужки, і нарешті, у 1924 році, вони зібралися у місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей – Декларацію прав дитини.
Упродовж XX ст. було прийнято цілий ряд документів, спрямованих на захист дітей та дитинства.
Учень
Я маю право…
Я маю право на життя,
Я маю право на свободу,
Я маю право на освіту,
А також на щастя для мого народу!
Народ великий і єдиний,
Народ могутній, незломимий,
З Христом у серці,
З музою в коханні, горять в серцях бажання!
Я маю право на роботу,
Я маю право на сім’ю,
А також на вступ до інституту,
І право любити Україну цю!!!
ІІІ. Опрацювання теоретичного матеріалу
Бесіда
1. Що, на вашу думку, значить слово «право», «права»?
2. Чи можна сказати, що кожна людина має права?
3. Чи потрібно підтримувати права людини і громадянина державою?
4. Як ви вважаєте, можливо, щоб не було прав людини?
Словникова робота
Закон – документ, прийнятий вищим представницьким органом державної влади і є загальним.
Конституція – Основний Закон будь – якої держави. У ній записані усі правила, з якими повинні бути ознайомлені люди цієї країни. І правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Закон про устрій, будову держави, про головні права та обов’язки громадян.
Декларація прав дитини дуже важливий документ, в якому визначені права дитини. Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН.
Конвенція – це угода, міжнародний договір з цих питань.
Учитель
24 серпня 1991 року Україна проголосила свою незалежність, а 27 вересня 1991 року «Конвенція про права дитини» набула чинності в Україні.
ІУ. Основний зміст роботи
Учитель
– Що таке афоризми? Наведіть приклади.
– Чи знаєте ви афоризми нашої тематики? Наведіть приклади.
Групова робота
Учням по групам роздаються афоризми, які вони мають розтлумачити та виловити свою думку стосовно порушено питання у вислові.
І група
Право і справедливість полягають у тому, щоб кожний мав і робив своє так, аби ніхто не мав чужого і не позбавлявся свого. (Конфуцій)
Здається, люди більше гніваються, коли їхнім правам завдають легкої шкоди, аніж коли вони зовсім позбавлені їх внаслідок насилля. Перше називається бути обманутими, друге – поступитися сильнішому. (Фукідід)
ІІ група
Рівність здається справедливою, і так воно і є, лишень не для всіх, а для рівних; і нерівність також уявляється справедливою, і так воно насправді і є, але знову ж таки не для всіх, а лише для нерівних. (Арістотель)
Людина, владарюючи над іншими, втрачає власну свободу. (Ф.Бекон)
ІІІ група
Щоб бути вільним, достатньо захотіти цього. (Т.Пейн )
Природні права – це ті, що належать людині в силу її існування. До них належить інтелектуальне право, або право вільно мислити, а також усі ті права особи діяти на користь собі і своєму щастю, які не утискають природних прав. (Т.Пейн)
Учитель опрацьовує з учнями пам’ятки про права та обов’язки дитини
Запам’ятай!
Твої права та обов’язки визначають міжнародні й державні законодавчі акти:
– Конституція України;
– Конвенція ООН про права дитини;
– Сімейний кодекс України;
– Закон України “Про охорону дитинства”;
– Декларація прав та обов’язків.

Робота з народною творчість
Учитель
Знайдіть у представлених перед вами книжках «Українські народні прислів’я та приказки», «Український фольклор» прислів’я, у яких згадувався б закон, права людини. Проаналізуйте обрані варіанти висловів.
Прислів’я та приказки
Закони добрі, та судді лихі.
Закон, як павутина: чміль проскочить, а муха заплутається.
Народ свої закони пише.
Трудящих воля—закон.
Рада радить, а комісар підписує.
Обов’язки виборної людини виконувати волю громади.
Звичай — другий закон.
Закон — не огонь: водою не заллєш.
Закону грошима не зламаєш.
Дере коза лозу, а вовк козу, а вовка мужик, а мужика пан, а пана юриста, а юристу чортів триста.
Поганий мир, краще всякого суда.
Краще матер’яний мир, чим ремінний суд.
З казною судиться, то краще втопиться.
З казною не судись — своїм поступись.
Перегляд відео «Я маю право»
Гра «Продовжіть речення»
Всі діти мають право… на життя.
Всі діти мають право… на піклування і турботу.
Всі діти рівні … у своїх правах.
Ти маєш право … на достатнє та здорове харчування.
Ти маєш право … на освіту.
Ти маєш право на … медичну допомогу.
Ти маєш право на захист …від економічної експлуатації та примусової праці.
Ти маєш право на захист … від будь-якої роботи, яка може бути небезпечною для твого здоров’я.
Ти маєш право… виражати свої погляди.
Ти маєш право …сповідувати свою власну релігію.
Ти маєш право… на інформацію.
ІУ. Закріплення вивченого матеріалу
Експрес-опитування
1. Основний Закон України. (Конституція)
2. Вищий законодавчий орган України (Верховна Рада)
3. Влада народу (демократія)
4. Перший документ, що засвідчує особу (паспорт)
5. Вік, з якого громадянин несе матеріальну відповідальність (18 років)
6. Автор першої в історії українського народу демократичної конституції (Пилип Орлик)
7. Таємне викрадення індивідуального майна громадян (крадіжка)
8. Яке покарання передбачено за розбій? (Ст.. 142 передбачає позбавлення волі на строк від 3 до 10 років)
9. Спеціально небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальну відповідальність (злочин)
10. Орган місцевого самоврядування (влада)
11. Заява, оголошення основних принципів – це …(декларація)
12. Угода, міжнародний договір з певних питань (конвенція)
13. Загальні правила, закономірності, за якими живуть люди і суспільстві, державі.
У. Підсумок виховної години
Складання інформативного грона «Кожна дитина має право на…»

Учитель
Друзі мої! Права дитини
Ми мусимо вивчати сумлінно,
Щоб знати добре в наші дні,
Коли з тобою справедливо
Вчиняють, а коли – і ні.
То ж прочитай, завчи напам’ять,
Порадь і друзям прочитають,
Хай прочитають тато й мама –
Закони всім потрібно знать!
Будь добрим сином чи дочкою,
Поганим вчинком не зганьби;
Ти роду власного ніколи,
Люби свою сім’ю і школу,
Свою Україну люби!