Купівля продаж квартири або іншої нерухомості, на перший погляд здається все просто – є покупець, є продавець, але на практиці існує ряд тонкощів.
Перш за все, необхідно відповісти на питання – чи шукати покупця, або готувати документи, або і те й інше одночасно. Моя порада піти від зворотного і все ж спочатку знайти покупця, так як багато необхідних для купівлі-продажу нерухомості документів мають обмежений термін дії. Після того як Ви знайдете покупця добре б було укласти попередній договір купівлі-продажу, щоб забезпечити свої інтереси та інтереси іншої сторони. Складання попереднього договору краще довірити нотаріусу, а не юристу вашого контрагента, так як нотаріус не є зацікавленою особою і завжди діє в інтересах обох сторін.
Збір необхідних для переоформлення квартири документів.
Якщо у Вас немає ні часу, ні бажання цим займатися, Ви можете передоручити дані повноваження своїй довіреній особі, для цього варто лише оформити довіреність на збір документів, необхідних для продажу квартири.
Документи необхідні для посвідчення договору:
1) Отримати Витяг з реєстру прав власності на нерухоме майно (витяг БТІ). Задля захисту інтересів покупця потрібно провести технічну інвентаризацію БТІ та переконати у наявності або відсутності перепланування. Оскільки з того моменту як Ви стаєте власником до Вас переходять всі проблеми з переплануванням.
2) Довідка з ЖЕКу (форма3) про кількість зареєстрованих (прописаних) у квартирі мешканців. Термін дії такої довідки ніде не вказано, але на практиці не більше тижня. У разі наявності в квартирі зареєстрованих мешканців, слід їх зняти з обліку (виписати), якщо ж мова піде про малолітньому дитину – обов’язково потрібен Дозвіл органів опіки та піклування.
Термін отримання такого дозволу від 2х тижнів до місяця.
3) Документи про відсутність заборгованості по комунальних платежах. Такі документи, як правило, цікавлять покупця.
4) У разі наявності у продавця або покупця чоловіка/дружини, щоб уникнути визнання угоди недійсною, потрібно нотаріально оформлений дозвіл на проведення угоди з їхнього боку. (Його можна оформити в день угоди на місці, але в такому випадку буде необхідна присутність дружини/чоловіка.)
5) Експертна грошова оцінка нерухомості. Нашумілі питання – оцінка договору купівлі-продажу квартири. Оцінка здійснюється суб’єктами оціночної діяльності, які задовольняють вимоги Закону України про оцінку майна.
Термін дії такої оцінки – 6 календарних місяців.
6) Крім того, вам знадобиться стандартний набір ваших особистих документів: паспорт, оригінал ідентифікаційного коду, правовстановлюючі документи на об’єкт відчуження.
Формування вартості послуг при переоформленні квартири.
Розподіл витрат між покупцем і продавцем здійснюється найчастіше за наступною схемою: пенсійний внесок сплачує покупець, а оплата податку на прибуток покладається на продавця. Держмито та оплата нотаріальних послуг – сплачуються за домовленістю сторін.
Вартість послуг при переоформленні нерухомого майна формується з таких складових: 1% – пенсійний фонд, 1% – держмито, нотаріальні послуги і податок на прибуток або не сплачується взагалі, або становить 5% в залежності від ситуації.
Перед посвідченням угоди нотаріус перевіряє наявність податкових обтяжень, арештів, іпотек на відчужувану квартиру. Якщо мова йде про продаж частини квартири третій особі, то обов’язково оформляється відмова від переважного права купівлі частки співвласника даної квартири. У договорі також можна передбачити порядок виписки зареєстрованих у квартирі осіб, порядок передачі ключів, порядок взаєморозрахунків, якщо оплата не відбувається повністю в день укладання угоди.
Автор: Черноволова Елена