Як врятувати машину від морозу

Розбавляйте «незамерзайку» спецводою, а двері змастіть графітом.

Різке зниження температури повітря додало проблем автомобілістам. Вже в перший день холодів багато автомобілів просто відмовилися заводитися (або завелися, але насилу), в інших виникла проблема із замерзлою системою стеклоочистки. А як лише температура повітря впала нижче 15 градусів, деякі автовласники навіть не змогли відкрити свого залізного друга — двері примерзнули до кузова, а замки заклинило.

Джерело проблем — вода. Так, більшості регіонів України властива висока вологість повітря. Конденсат просочується в дрібні щілини і за ніч замерзає, викликаючи проблеми з вузлами і агрегатами (наприклад, попадання в карбюратор рідини обов’язково приведе до проблем з пуском мотора). Ще важче ситуація йде з ємкостями для технологічних рідин: бачком омивателя і системою охолоджування. Річ у тому, що якщо при заміні концентрат тосола і антифризу розбавили неправильно (не у тій пропорції або з «неправильною» водою), рідина неповністю змішується і під впливом низької температури перетворюється на крижану кашу, яка виконати свої функції не в змозі. Більш того, в окремих випадках замерзла вода (за законами фізики при замерзанні вона збільшується в об’ємах) може просто розірвати патрубки. Як панацея від цих проблем продається всіляка автохімія, декілька видів склоочисників і допоміжні пристрої. Так і хочеться придбати щось, що допоможе перенести складний час без особливих втрат. Ось тільки що саме з асортименту варто купити і як цим користуватися?

СПЕЦЗАСОБИ: ЯК НЕ ДАТИ АВТО ЗАМЕРЗНУТИ

В магазинах ми придбали препарати 5 груп, мета яких — не дати авто замерзнути. Більшість з них виявилися дійсно ефективні завдяки «правильним» речовинам, що діяли. Саме вони стануть вашим орієнтиром при покупці якісного засобу.

Разморажіватель стекол

Препарат призначений для очищення стекол автомобіля від льоду, снігу і грязі. До складу дива-засобу входить розчинник і гліколева суміш (техспірт) — така композиція активних речовин повинна вмить розчинити лід. Ми випробовували препарат рано вранці: за 2—3 хвилини від льоду не залишилося і сліду. Також засіб повинен запобігати появі полоу. Але через 2 години простою кірка утворилася.

Ціна: Близько 15 грн. за 500 мл

Антиобморожувач

Обробки хватіт на день

На відміну від попередніх «ліків», даний засіб спочатку розрахований саме на запобігання обмерзанню стекол протягом 72 годин при температурі до -25 °С. Для цього в склад входить ізопропіловий спирт з додаванням сорбітолу, які, вірогідно, повинні створювати плівку, що запобігає контакту води із склом. Ми покрили лобове скло і їздили на автомобілі при температурі -15 °С протягом дня. Кристали льоду з’явилися лише до вечора.

Ціна. Близько 20 грн. за 200 мл

Разморажіватель замків

Розморозив двері за 5 мин.

Він спеціально розроблений для відтавання і змазування механізмів замків. У склад входять ізопропанол і бутілгліколь — ці речовини повинні протистояти конденсату і знищувати лід, що вже утворився. Крім того, в склад входить інгібітор (перетворювач) іржі і мінеральне масло.

Випробування ми провели на «Таврії» сусіда під будинком, якому постояно доводиться відвертати личинку викруткою (на «Тавріях» немає додаткового захисту від попадання рідини). Вже через 5 хвилин замок легко відкрився ключем.

Ціна: 30 грн. за 150 мл

Мастило для дверей

Обробляти потрібно з вечора

Відкрити двері морозним ранком, особливо якщо увечері йшов дощ, а вночі ударили морози — справжня проблема. Боротися з наслідком особливого сенсу немає, біді краще запобігти. До складу мастила входять присадки на спиртній основі (незамерзаючі гліколі), а також синтетичне масло (не застигає до -30 °С) і графіт. У гаражі ми знайшли автоаматора, який на цю біду скаржився постійно, і змастили йому петлі. Після такої обробки на ранок при -20 °С двері відрили без «скрипу і шуму».

Ціна: 35 грн. за 400 мл

Засіб «Швидкий старт»

Рекомендований для крайніх випадків

Цей аерозольний балончик наповнений сумішшю ефіру і Пропан-Бутану, яка запалала набагато легше, ніж пари бензину. За задумом виробника аерозоль проникає в двигун, а коли водій провертає стартер, навіть слабка іскра від свічки підпалює суміш, і автомобіль заводиться.

Розпиляли засіб безпосередньо в карбюратор (для інжекторних авто потрібно пшикати в патрубок повітряного фільтру) і пробуємо завестися. Відразу не подіяло, не дивлячись на те, що автомобіль «чхнув». Друга спроба. Є! Автомобіль завівся. Правда за даними фахівців Київського автодорожнього інституту, такий пуск двигуна є екстремальним: при нім знижується ресурс мотора, крім того, такого старту може не зрозуміти електроніка сучасного автомобіля. Також засіб «швидкий старт» не рекомендується застосовувати для двигунів зі свічками розжарювання (дизельними): є вірогідність спалаху моторного відсіку.

Ціна: 20 грн. за балон 400 мл

Очисник радіатора

Часта зимова біда — піч автомобіля без видимої причини слабо обігріває салон, а двигун прогрівається дуже довго. Причина — проблеми з системою охолоджування двигуна, викликані забрудненням радіатора печі (накип, частинки грязі). «Лікується» така болячка зміною антифризу з обов’язковим промиванням системи охолоджування за допомогою спецрідини що вдає із себе розчин слабких кислот (мурашиною, щавлевою або соляною) — 60 грн. за флакончик. Дешевший варіант — залити воду, щедро розбавлену лимонною кислотою (2—3 упаковки на 5 літрів). Після чищення залишки миючого складу потрібно видалити, промивши систему водою, що дистилює. Якщо після миття системи симптоми забруднення залишилися, потрібно повторити процедуру з іншим засобом. Не допомогло? На жаль, потрібно міняти радіатор.

Рідина в бачок омивателя

Омиватель. Концентрату краще перелити, чим недолити

При низькій температурі повітря витрати на незамерзаючу рідину прирівнюються до витрат на паливо: за день їзди по наших щедро посипаним злитиму і брудним дорогам вирушає біля одного літра концентрату (розрахований на використання до мінус 40 градусів) а коштує літрова ємкість аж 60—80 гривень. Заощадити ж складно: замерзла рідина виводить з ладу насос, закупорює шланги, розриває сполучні штуцери і, що всього гірше, форсунки — залишитися так до кінця зими без системи обмивання стекол нехитро. Це зрозуміло. Але багато автомобілістів скаржаться на те, що, не дивлячись на своєчасну заміну рідині, на ранок все одно у відповідь на натиснення важеля струмінь на скло не пирскає. Як же не допустити такої ситуації?

ЯК ВИБРАТИ.

Почнемо з того, що потрібно спочатку купувати якісний концентрат або готову суміш, не сооблазняясь низькою ціною. Незамерзаючу рідину виробляють шляхом приготування розчину з технічного етилового спирту (інколи застосовується дорожчий ізопропіловий спирт) і води. До складу якісного стеклоомивателя окрім спиртів, зазвичай входять ПАВ — поверхнево-активні речовини (2% розчину ЛІГШИ досить, щоб ідеально очистити скло від грязі різного походження і навіть масляних плям), аромати (для додання неспиртного запаху) і фарбники (може використовуватися абсолютно будь-який колір). Ціна сировини для виробництва рідини для всіх виробників однакова, а націнка рідко перевищує 10% — серйозний розгін у ціні повинен збентежити. Також відрізнити хорошу рідину від поганої можна по запаху: дешевий омиватель віддає самогоном і може викликати головний біль, нездужання і підозріння з боку співробітників ДАІ в тому, що ви пили.

Також часто виробники шахраюють, неправильно повідомляючи інформацію про температуру замерзання: рідина з відміткою «-40» замерзає вже при двадцяти градусах морозу. Єдиний спосіб перевірити — виставити в мороз трохи розбавленої рідини на балкон (або в морозилку холодильника) і поглянути на ранок, що буде.

ЯК ГОТУВАТИ.

Для того, щоб правильно приготувати розчин, потрібно використовувати воду, що дистилює. Вживання водопровідної води є грубим порушенням стандартів — така вода вміщає в себе осад мінеральних солей, що може привести до появи подряпин на склі і іншим негативним наслідкам. Крім того, переохолоджена вода, що дистилює спеціально, не повинна замерзати в мінус двадцять градусів (в цьому випадку можна менше лити концентрату). Проте куплена нами в супермаркеті вода, що дистилює, замерзнула вже при 10 градусах нижче за нуль (при -5 °С продовжувала залишатися рідкою). Знайти якісну продукцію, яка зберігає текучість при низькій температурі, можна лише експериментально: придбайте на пробу літрові пляшки різних виробників і, як і у випадку з «незамерзайкой», поставте на балкон на ніч.

При розбавленні концентрату водою врахуйте, що потрібно залишати певний запас. Наприклад, якщо рідина розрахована до -40 °С, а на вулиці -20 °С, розбавляйте в пропорції не 50:50, а 70:30 — адже температура може опуститися ще нижче. Після цього добре розмішайте розчин (вода може не розчинитися в концентраті і замерзнути в бачку омивателя, забивши протоки).

ЯК ЗАЛИВАТИ.

При заміні поважно пам’ятати, що недостатньо лише влити в бачок нову рідину, необхідно прокачати зимову рідину омивателя через всю систему: злегка натискуйте на важіль — до тих пір, поки зі всіх форсунок (у тому числі фар і заднього скла) не почне розпирскуватися зимовий склад.

Підігрів форсунок

Підігрівання економить гроші

Навіть якщо ви залили в бачок омивателя відповідну температурі повітря рідина, ризик залишитися вранці без системи-склоочисника є. Річ у тому, що повітря на більшій частині території України відрізняється підвищеною вологістю, волога проникає у форсунки, і вони забиваються тонкою кіркою льоду. Народний спосіб відігрівання форсунок — винести з дому ємність з гарячою водою і облити нею капот. Але це, по-перше, морока, по-друге, така можливість є не завжди.

Для запобігання проблемі є сенс встановити пристрій підігрівання форсунок. Комплект є всією «водопровідною» мережею омивателя, всі ланки якої оснащені електропідігрівом а усередині форсунок розташовані електронагрівальні елементи.

Ціна пристрою — близько 200 грн.
Літр незамерзаючої рідини (концентрат -20) коштує від 30 грн.
За нашими підрахунками, на «солоних» вулицях Києва літра рідини хватить на день нормальної їзди. Тобто така система «відбиває» себе за 2—3 тижні.

Зимові двірники

Окрім незамерзаючої рідини, не менш важливим для хорошого огляду взимку елементом є склоочисники (двірники). Ринок наповнений величезним асортиментом, який включає безліч неякісних виробів. Як не помилитися?

Основна деталь двірників — гумова смужка, яка, власне, і чистить скло. Весь пил, грязь і пісок з дороги прямують потоком повітря саме на двірники. Деякі водії ще і нехтують взимку очищенням лобового скла від полоу, скрібши нещасними двірниками по гострому рельєфу льоду. Тобто необхідно, щоб гумка не дубела на морозі, не сохнула на сонці і витримувала міську «хімію». Крім того, виробники «незамерзаєк» для обмивання скла, щоб не здорожувати продукцію, не завжди враховують хімічну активність своїх рідин до гуми — неякісна рідина здатна практично відразу «убити» дешеву гумку. Ясна річ, що дешевий виріб не буде якісним: ціни на хороші двірники починаються від 150 грн.

Проте навіть при покупці дорогого виробу є ризик попасти на підробку. Щоб цього уникнути, розглянете двірник дуже уважно. Хороша гумка — виріб із складним профілем — відлила із спеціальної суміші і з різним напиленням, найчастіше графітовим. Деякі виробники наносять на графітове напилення ще шар полімеру, а замість гуми використовують натуральний каучук з додаванням силікону і фарбників. Каркасні щітки мають бути зібрані з товстого профілю, клепка має бути точною і без люфтів, а гума — двух- і тришаровою.

Для експерименту ми випробували двірники за 100 і за 300 грн. Різниця вразила: дешеві залишають на склі соляні розлучення і погіршують огляд в темноті. А після морозної ночі покриваються шаром льоду (якщо його не зняти, можна подряпати скло). Дорогі ж перерахованих недоліків позбавлені повністю. Правда, по досвіду експлуатації, термін служби у них однаковий.

ДОПОМОГА ДЛЯ ДИЗЕЛЯ: ЯК ЗАПУСТИТИ МОТОР –15 °С

Антипарафін. Система підігрівання не дасть дизпаливу замерзнути

Тим автомобілістам хто вибрав собі як залізний друг автомобіль з дизельним серцем, при низьких температурах доводиться особливо нелегко. Річ у тому, що вже при нулі градусів літня солярка втрачає текучість (відбувається парафінізация): топлівопроводи і фільтр тонкого очищення палива забиваються пластівцями застиглого парафіну. Щоб завести двигун, доводиться або відігрівати фільтр, або затаскувати автомобіль у теплий бокс, або чекати відлигу… Вірогідно, вже при нулі на заправки з НПЗ повинні привозити спеціальне зимове дизельне паливо, яке забезпечує нормальну роботу двигуна і при морозах за 20 градусів. Проте часто на українських АЗС продають під виглядом зимового літнє паливо.

Для уникнення парафінізациі виробники хімії розробили депрессорниє присадки-антигелі, які знижують температуру перетворення солярки в напіврідкий гель з палива і парафіну. Ціна такої присадки — близько 40 грн. за 440 мл (це вистачає на 60 л палива). Замінити депрессорную присадку можна гасом. При температурі повітря від –20 до –30 °С рекомендується застосовувати суміш, що складається з 80—90% літнього палива і 10—20% гасу (6,7 грн. за літр, або 43 грн. на тих же самих 60 літрів). А ось бензин використовувати не стоїть: він може змити масляну плівку з циліндрів, а також знижує термін служби деталей циліндро-поршневої групи, паливного насоса і форсунок.

Також є сенс встановити електрообігрівач паливної системи, запобігаючий парафінізацию.

Коштує такий пристрій порядка 1 тис. грн. і складається з проточного, передпускового обігрівача і підігрівача бака. Установка влетить ще в 300—400 грн., але проблема вирішується назавжди.

Владислав Бовсуновський

segodnya.ua