Перша іграшка дитини – її ручки та пальці. При ходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина, якій уже 3-4 мiсяцi, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури.
Пальчикові ігри не тільки стимулюють розвиток дитини, але й сприяють зміцненню емоційного зв’язку між дитиною та батьками.
Перші вправи з пальчиками малюка можна починати вже з перших місяців життя.
- легкими, обережними рухами потягувати пальчики малюка ніби витягаючи їх;
- кожним пальчиком окремо здійснювати кругові рухи спочатку за годинниковою стрілкою, а потім – проти;
- до трьох місяців використовувати для масажу долоньок маленькі «волохаті» кульки (3-4 см в діаметрі): засинаючи, дитина стискає кульки і його руки зберігають правильну форму;
- для масажу ручок в 4-5 місяців використовувати більші кульки: затиснути кульку між долоньок дитини і покрутити;
- по черзі піднімати руки малюка і плавно рухати ними уздовж голови вперед і назад – « причісування »(в 5-6 місяців);
- розминати пальці протягом 2-3 хвилин, старанно масажуючи кожен пальчик.
Для дітей 2-3 років
підійдуть, наприклад, такі пальчикові ігри:
«Пальчики вітаються”
Кінчик великого пальця правої руки по черзі торкається кінчиків вказівного, середнього, безіменного і мізинця.
«Чоловічок»
Вказівний і середній пальці правої руки «бігають» по столу.
«Коріння дерев»
Коріння дерев сплетені, розчепірені пальці опущені вниз.
«Слоненя».
Середній палець виставлений вперед (хобот), а вказівний і безіменний – ноги. Слоненя «йде» по столу.
«Павучок»
Вказівний палець лівої руки змикається з великим правої, вказівний палець правої – з великим лівою. Нижня пара пальців розмикається, потім змикається над верхньою. Потім ті ж рухи в парі з великими по черзі проробляють інші пальці.
«Моторчик»
Руки зчеплені в замок, великі пальці крутяться навколо одна одної, все швидше і швидше, не зачіпаючи долоню.
«Перетяжечкі»
Двоє граючих зчіплюються трьома або двома пальцями рук, кожен намагається перетягнути суперника.
Гра “Равлик”
Равлик у будиночку сидить, висунувши ріжки, мовчить.
(Одна з рук – “квіточка”. Вона стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці напівзігнуті, розчепірені. Долонька – чашечка квітки. Друга рука – «равлик». Великий, середній і безіменний пальці стикаються кінчиками. Вказівний і мізинець витягнуті вперед (роги равлики ).
Ось равлик повзе
(“Равлик” розгойдується з боку у бік).
Потихеньку вперед.
(Повзе вперед по столу).
На квіточку заповзе,
( “Равлик” заповзає на “квіточку”).
Пелюсточки погризе.
( “Равлик” по черзі обхоплює пальці “пелюсточки” другої руки “квіточки”).
Ріжки в голову втягнув,
( Рука “равлик” згортається в кулак “втягує ріжки”).
У будиночок сховався, заснув.
(Друга рука “квіточка” закривається, ховаючи “равлика” в “бутоні”).
Гра “Вітер”
Вітер дме, задуває,
Пальму в сторони хитає.
(Руки стоять на столі, спираючись на лікті. Кисті рук притиснуті одна до одної, пальці розчепірені (крона пальми). Хитаємо руками у різні боки, намагаючись не піднімати лікті від столу).
Вітер дме, задуває,
Пальму в сторони хитає.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
(Долоні лежать на столі, притиснуті одна до одної боковими частинами. Пальці рук зігнуті, розчепірені (клешні). Ворушіть ними.)
Чайка над водою літає
(Долоні з’єднані великими пальцями, інші пальці стиснуті, розведені в сторони (крила); “машемо” ними в повітрі).
І за рибками пірнає.
(Долоні зімкнуті і трохи округлені; виконуємо хвилеподібні рухи).
Чайка над водою літає
І за рибками пірнає.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
Під водою на глибині
Крокодил лежить на дні.
Під водою на глибині
(Долоні притиснуті одна до одної внутрішніми сторонами; пальці зігнуті (зуби). Лежачи на тильній стороні однієї з рук, “відкриваємо та закриваємо рот” крокодила).
Крокодил лежить на дні.
(Перевернувши руки на інший бік, повторюємо рухи.)
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
А під пальмою краб сидить
І клешнями ворушить.
П’ять маленьких рибок
Грали в річці,
(Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо хвилеподібні руху в повітрі).
Лежала велика
Колода на піску,
(Руки притиснуті одна до одної; перевертаємо їх з боку на бік).
І рибка сказала:
“Пірнати тут легко!”
(Долоні зімкнуті, трохи заокруглені. Виконуємо ними “пірнаючі” рухи).
Друга сказала:
“Адже тут глибоко”.
(Качаємо зімкнутими долонями (негативний жест).
А третя сказала:
“Мені хочеться спати!”
(Долоні зімкнуті, трохи заокруглені, тильною стороною кладемо їх на стіл або коліна (рибка спить).
Четверта стала
Трохи замерзати.
(Швидко ворушімо долонями Імітуємо тремтіння).
А п’ята крикнула:
“Тут крокодил!
(Зап’ястя з’єднані; долоні розкриваються і з’єднуються (рот).
Пливіть швидше,
Щоб не проковтнув!”
(Швидкі хвилеподібні руху зімкнутими долонями (рибки спливають).
Гра “Зайці”
Руки лежать на столі або колінах, пальці розслаблені. Відповідно до тексту піднімаємо по черзі кілька однойменних пальців, починаючи з великих.
Десять сірих зайців
Дрімали під кущем,
І двоє раптом сказали:
“Он мисливець з рушницею”
Двоє закричали:
“Давайте втечемо!”,
Двоє прошепотіли
“Давайте помовчимо!”,
Двоє запропонували:
“Ми сховаємося в кущах!”
А двоє раптом запитали:
“Він може зробити” Бах “?”
“Бах” – вистрілив мисливець,
(Плескаєте в долоні).
Натиснувши рушниці курок,
(Тікаймо пальчиками по столу або коліну).
І десять сірих зайців
Втекли.
Гра “П’ять каченят”
П’ять каченят пливуть вперед,
На березі їх мама чекає,
(Одна з рук – “мама качка” – стоїть на столі, спираючись на лікоть. Пальці складені щіпкою. Друга рука – каченята. Виконуємо хвилеподібні руху у напрямку до “качки”. Кількість розігнутих пальців відповідає кількості каченят)
Але тільки четверо каченят
Повернулися до матусі тому.
(поступово пальці загинаються)
Четверо каченят пливуть …
Троє каченят пливуть …
Двоє каченят пливуть …
Ось один пливе вперед,
На березі його мама чекає,
(На слова “На березі їх (його) мама чекає” “киваємо” кистю руки ( “мамою-качкою”).
І відразу п’ятеро каченят
Повернулися до матусі тому.
Гра “Годинник”
Сідаємо на килимок або подушку ногами «під себе». Перебираємо пальчиками ( “біжимо”) від колінок до голови.
Миша полізла в перший раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом!”,
(Плескаємо у долоні один раз).
Миша скотилася шкереберть.
(Руки “скочуються” на підлогу).
Миша полізла другий раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом, бом!”
(Плескаємо два рази).
Миша скотилася шкереберть.
Миша полізла в третій раз
Подивитися, котра година.
Раптом годинник сказали: “Бом, бом, бом!”
(Плескаємо три рази).
І миша знову скотилася шкереберть.
Гра ” А в жирафів та слонів….”
В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь.
В жирафів плями, плями, плями, плямочки скрізь.
(Плескає по всьому тілу долонями).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках.
(Обома вказівними пальцями доторкаємося до відповідних частин тіла.)
В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь.
В слонів є складки, складки, складки, складочки скрізь.
(Щипаємо себе, як би збираючи складки).
На лобі, вухах, на шиї, на ліктях,
На носі, на жовті, на колінах, на шкарпетках.
(Обома вказівними пальцями доторкається до відповідних частин тіла).
Гра “Кошенята”
Долоні складаємо, пальці притискаємо один до одного. Лікті спираємо об стіл.
В кішочки нашої є десять кошенят,
(Похитує руками, не роз’єднуючи їх).
Зараз всі кошенята по парах стоять:
Два товстих, два спритних,
Два довгих, два хитрих,
Два самих маленьких
І найкрасивіших.
(Постукуємо відповідними пальцями один по одному (від великого до мізинця).
«Кіт ліпив пиріг»
Для цієї гри кожна дитина бере один горішок. Промовляючи слова віршика, діти виконують відповідні дії з горішком, цим самим масажують свої долоньки
Падав сніг (горішок в правій руці)
На поріг (горішок в лівій руці)
Кіт зліпив собі пиріг (горішок катаємо між долоньками)
Поки смажив ( горішок в правій руці)
Поки пік (горішок в лівій руці)
А пиріг водою стік (горішок катаємо між долоньками)
Кіт не знав (горішок в правій руці)
Що на пиріг (горішок в лівій руці)
Треба тісто, а не сніг (горішок закриваємо в долоньках і трусимо).
«Олівець»
Для цієї гри діти беруть по одному дерев’яному олівцю кожен.
Наш чарівний олівець (крутять олівець в долоньці між пальчиками)
Він слухняний молодець (крутять олівець в лівій долоньці між пальчиками)
Намалює сонечко (коло у повітрі малюємо)
Світить у віконечко (підняти олівець двома руками над головою)
Дощик намалюємо (лінії у повітрі)
Ніжно не сумує (похитати олівцем в руці)
Парасольку ми візьмемо І надвір гулять підемо (крутимо олівець між долоньками)
«Горобчик»
Промовляючи слова діти показують те, про що говорять
Летів горобчик (долоньками – «крильця»)
Джив, джив, джив! («дзьобики» відкрити закрити)
Де ж мені сісти? (стрибають на «ніжках»)
На печі, на печі (долоньки разом)
Що ж мені їсти? (стрибають на «ніжках»)
Калачі, калачі (показують кільця)
Щоб пальчикові ігри приносили користь малюкові і радість мамі, потрібно дотримуватися деяких правил:
Ніколи не примушувати малюка.
Не ставити перед дитиною кілька складних завдань відразу.
Поступово замінювати вправи новими, одночасно не варто застосовувати більше 2-3 ігор. Найбільш сподобалися ігри можна повторювати.
Перед початком вправ слід розігрівати долоні малюка легкими погладжування до приємного відчуття тепла.
Фахівці рекомендують виконувати вправи від 3 до 5 разів, кожне заняття триває декілька хвилин і повторюється протягом дня 2-3 рази. Але це індивідуально, головне, щоб було цікаво дитині і не в тягар мамі.